Thursday, November 27, 2014

С лодка до Атон (Athos) - втори ден

(7.12.2014г., актуализирано. Добавени снимки и информация.)

Това е крайната точка на Атон от страната на Ситония, до която стигнахме.

Маршрутът, който реализирахме втория ден от остров Дрения до Атон

Обща дължина на маршрута 75-80 километра.

Планината Атон се вижда още от лагера ни на остров Дрения.

Дори при много ясно време върхът е обгърнат в облаци.

Предварителната прогноза за времето, която имахме беше за перфектни условия за плаване до Атон. Все пак решихме да станем рано и да преценим на момента дали да тръгнем. 40 километра разстояние в едната посока за този тип лодка не за подценяване.

В 7 часа сутринта времето беше перфектно, практически без никакъв вятър, идеално гладка повърхност на водата. В 7.30 след няколко глътки кафе бяхме в лодката. Идеално за плаване, но не и за снимки. На отиваме се съчетаха възможно най-неблагоприятните условия за снимане: сутрешни изпарения от морето с насрещно слънце. В резултат, снимките в тази посока са бледи, с малък контраст и вели цветове. За сметка на това усещането за преживяното, дори след почти година е все така силно. Съчетанието от невероятно запазената природа с тишината и спокойствието, столетните религиозни храмове и плаващите около нас делфини оказаха неповторимо въздействие не само върху мен, но и на спътника ми. На такива места усещането е, че се вглеждаш повече в себе си, отколкото в нещата, които наблюдаваш.

Естествено, за да стигнеш до там трябва да попътуваш известно време.
И така до появата на един от първите манастири. Движихме се на не малка дистанция от брега, за да не се натрапваме с присъствието си.

Започнаха да се появяват все повече манастири.

От тях на очи се набива руският, със своята нова огромна постройка, която не се вписва в това място.

Лесно могат да се преброят 5-те етажа на незавършената нова постройка.
Някой от манастирите са запазили облика на архитектурата от минали векове.

Други - едвам се открояват от зеленината и скалите.

Впечатли ни манастирът по-долу, който се извисяваше върху скалите на значителна височина над морето. Съзерцанието му отдолу, от малката незначителна лодка засилваше ефектът.

Други манастири излизаха сякаш направо от морето, все едно са продължение на скалите.
За някои не можехме да си представим как се стига до тях и как се набавят провизии дори от първа необходимост.
Обърнахме се да погледнем назад, но вече се бяхме отдалечили много и от малкия остров Дрения нямаше и следа.

Наближихме едни от последните манастири на тази част  от Атон (откъм Ситония).

Пред нас самата планина.
И ето тези пръснати из нея манастири и църкви.

Наближавахме края на ръкава.
Когато видяхме последните няколко манастира.

А това е морският фар на самият връх на ръкава Атон.
Близо до това място видяхме две стада делфини, всяко от десетина делфина. Някой от тях бяха доста големи и дишането им се чуваше от поне тридесет метра. Не посмях да ги доближа. Движеха се много бавно и не играеха.

И обратно към остров Дрения.
Този изключително емоционален ден остана такъв до самия си край. Вечерта пристигнаха гости, които по принуда останаха, защото яхтата им заседна в плитчините и с голямо внимание следяха дали ще дойде приливът да ги освободи.

Преди лягане, докато обсъждахме преживяното на чаша бяло вино, се чуха няколко силни плясъка и след по-малко от минута пред челниците ни, на не повече от 5 метра се появи кръглата глава на малък тюлен. По-късно, когато говорихме с местни се оказа, че през този сезон, когато няма голямо оживление, тюлени от Атон идват до Дрения.

Tuesday, November 18, 2014

От Трипити (Tripiti) през Амуляни (Ammoulliani), с преспиване на Дрения (Drenia) - първи ден

За различните видове лодки ще отделя цяла тема, но няма как да не започна това пътуване с цялото прелюдие, с което е свързано плаването с лодка с надуваем под, в случая Honda T32 IE.

Ето как изглежда лодката сгъната:

Побира се в багажника на този Форд Фокус с две врати:

Заедно с двигателя Honda BF20 (48 кг.), спасителни жилетки, гребла, котва, въжета, резервоар за гориво 22 литра, две хладилни чанти, 2 палатки, столове, маса, чадър и безброй торбички с всевъзможни дреболии.

След 20 минути надуване с електрическа помпа нещото придобива вид

След още половин час е натоварена
И готова за отплаване.

Маршрутът първия ден:

Трипити - през Амуляни - разтоварване на целия багаж на Дрения (където е лагерът) - обратно през Амуляни и някой от най-хубавите плажове - Пиргадикия (Pyrgadikia) - завършване на обиколката на Амуляни - Уранополи (Ouranoupoli) - завръщане в лагера на Дрения. Общо около 55-60 км.

Оставихме колата на самия бряг на Трипити, от където тръгват фериботите за Амуляни. Мястото е много удобно, защото става и за пускане на лодка с колесар. Слип (рампа) за колесари няма, но брегът е достатъчно удобен за директно пускане, не е много песъчлив, за да създаде проблеми, а и в краен случай може да се ползва трактора на лодките под наем (около 20 евро за пускане на лодка).

Тъй като пристигнахме около 11 часа сутринта и слънцето доста напичаше сглобихме бързо лодката с двигателя, натоварихме багажа и директно към мястото за лагер  - Дрения.

Дрения е много малък остров, точно до Амуляни. На него има добър плаж с бар и ресторант, както и вилна зона, която по-добре да пропуснете (изглежда ужасно - лозето на баба ви е в пъти по-добро ;-)). Персоналът за ресторанта, както и всички желаещи да го посетят се карат с малък кораб.

Нашето пътуване се случва през май 2014г., извън сезона е и е страшно спокойно - сами сме на острова.

Кеят на острова

Пустият плаж

Част от ресторанта

Умопомрачителната "вилна зона"

През юли нещата далеч не са толкова спокойни. Пред кея има десетки лодки и стотици плажуващи.

Веднага след пристигането нахвърлихме всичко на брега
И се отправихме към Амуляни, за да обиколим някой от най-хубавите и закътани плажове на острова

Ето и любимия плаж:
След кратка разходка, обратно на лодката и плаване до Пиргадикия (съвсем в началото на Атон).
За съжаление буря беше събрала целия боклук от района в пристанището, което ни отказа от идеята да пием фрапе в Пиргадикия и се отправихме към Уранополи. На връщане между Амуляни и Уранополи излезе вятър, вдигна вълна и даде възможност за забавление на пълна скорост - около 35 км/ч с тази лодка по вълни не е за изпускане ;-)

Накрая при заветното фрапе на брега
Време за прибиране в лагера, опъване на палатки и няколко чаши вино